مزایای داشتن نرم افزار مدیریت پروژه و ارتباط با مشتریان
دنیای کسبوکار، دنیای پیچیدگیهاست! طبیعتاً هرچقدر بیشتر رشد کنید این پیچیدگی هم افزایش مییابد. مثلاً شاید در شروع کارتان میتوانستید برای حفظ اطلاعات مشتریان، قرار ملاقاتها، متن صورتجلسهها و… از یک دفترچه ساده یا حتی ذهن خود استفاده کنید؛ اما وقتی تعداد مشتریها افزایش مییابد، ارتباطات شما هم پیچیدهتر شده و مدیریت آن سختتر میشود.
ازآنجاکه یکی از مهمترین داراییهای یک سازمان مشتریان آن هستند، با استفاده از این رویکرد، حفظ مشتریان فعلی و ترغیب آنان به خریدهای مجدد، زمینهساز بقای سازمان است که هدف اصلی هر سازمانی است. از جنبه دیگر، با ورود فناوری اطلاعات به سازمانها زیر چتر نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری، زمینهای فراهم میشود تا سازمانها به سمت سازمانهای هوشمند و دانشمحور حرکت کنند و با بهکارگیری نرمافزارهای مدیریت ارتباط با مشتری، هزینههای پردازش اطلاعات را کاهش دهند و ارتباطات با مشتریان در زمان کمتر و با سرعت بیشتری صورت گیرد که نتیجه نهایی آن، افزایش قدرت رقابتی سازمان در محیط پرتلاطم امروزی است.
تاریخچه CRM
اصطلاح CRM با مفهوم امروزی آن از ۱۹۹۰ پدید آمد و در قالب یک راهبرد کسبوکار بهمنظور انتخاب و مدیریت ارزشمندترین ارتباطات با مشتریان تدوین شد. CRM نیاز یک فلسفه مشتری محور و فرهنگ پشتیبانی از فرآیندهای مؤثر بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش در سازمان میباشد. فرهنگ مشتری محور بر مفهومی ساده از ارتباطات یکبهیک بین مشتریان و فروشندگان استوار است. این نگرش، به هر مشتری به چشم یک فرد با خواستهها، خریدها و نیازهای مربوط به خود نگاه میکند. با بهرهگیری از CRM، ارتباط مشتریان با شرکت و نیازمندیهای آنها موردبررسی و تحلیل قرار میگیرد.
نرمافزار CRM از واژه CRM SOFTWARE که مخفف Customer Relationship Management Software و به معنای نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری میباشد، گرفتهشده است. نرمافزار CRM درواقع مجموعهای از ابزارهاست که از طریق ایجاد و حفظ روابط بلندمدت با مشتری، سازمان را قادر به شناسایی، جذب، حفظ و پرورش مشتریان سودآور میسازد. همچنین، با گردآوری اطلاعات و ذخیرهسازی در یک پایگاه داده یکپارچه، سازمان را در درک صحیح و دقیقی از مشتریان کمک میکند. این بینش بهدستآمده از مشتریان، مدیران را در تصمیمگیریهای تجاری کمک میکند. این نرمافزار به مدیران پروژه اجازه میدهد تا روند انجام پروژه را در هر بخش حتی کوچکترین قسمتهای شرکت هم مدیریت نمایند. اگر از نرمافزارهای مدیریت پروژه بهدرستی استفاده شود میتوانند بهعنوان سیستمهای اداری نیز به کار گرفته شوند؛ بنابراین نرمافزار مدیریت پروژه یک مجموعهی متنوع از راهکارهای کاربران و مسئولین بخشهای مختلف پروژه است که هدف اصلی آن تسهیل برنامهریزی و ردیابی عناصر پروژه در تمامی سطوح است.
ضرورت بهکارگیری CRM
با توجه به اهمیت مشتری بهعنوان یکی از ارکان حیات یک سازمان و تأکید CRM به این عنصر، دلایل زیر را میتوان بهعنوان ضرورتهای استفاده از CRM در یک سازمان (با توجه به پیچیدگی و گستردگی فعالیتهای هر سازمان) مطرح کرد:
- بهبود خدمات
- رضایت مشتری
- کاهش هزینهها
- ارتباط فردبهفرد، حتی با میلیونها مشتری
مزایای استفاده از سیستم CRM
-
دادههای خودتان را بهتر سازماندهی کنید!
در هر کسبوکاری که باشید با افراد مختلفی سروکار دارید. این افراد میتوانند سرنخها، مشتریها، مخاطبین و دهها دستۀ دیگر باشند که هرکدام اطلاعات و درخواستهای خاص خودشان را دارند.
نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری CRM این امکان را به شما میدهد که در عرض چند ثانیه میتواند همۀ اطلاعات یک مشتری ازجمله اسم، تاریخچۀ تماسها، پیگیریهای انجامشده، خریدهای قبلی و … را پیش روی شما قرار دهد! تمام کارشناسهای فروش میتوانند خیلی راحت به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.
-
مشاهده پیشرفت تمام پروژهها
وقتی میخواهید چندین پروژه را بهطور همزمان کنترل کنید، نرمافزار مدیریت پروژه بسیار باارزش است. میتوانید وضعیت همه پروژهها را در سازمان خود مشاهده کنید.
-
درباره وظایف به تأخیر افتاده به اعضای تیم هشدار میدهید.
این موضوع به بهبود روابط شما با کارکنان فوقالعاده کمک میکند. به کمک هشدارهای ایمیلی میتوانید از اعضای تیم خود بخواهید، کار خود را به اتمام برسانند و برای کارهای به تأخیر افتاده خود پاسخگو باشند.
-
اطلاعات را بهراحتی به اشتراک بگذارید
بدیهی است که اطلاعات مشتریان برای یک کسبوکار بسیار حیاتی و مهم است. با استفاده از نرمافزارهای CRM میتوانید در هر زمان و با استفاده از هر دستگاهی که دم دستتان بود، سریعاً به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید. فقط کافیست نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید.
-
هیچ سرنخی را از دست ندهید!
مدیریت ارتباط با مشتری یکی از مؤثرترین راهها برای جذب سرنخ و حفظ مشتریهای موجود است.
افرادی که به وبسایت شما مراجعه میکنند به سه دسته تقسیم میشوند:
کاربر عادی (User): افرادی که فقط به وبسایت شما مراجعه میکنند و بعد از کمی گشتوگذار، بدون هیچ تعاملی با شما خارج میشوند.
سرنخ (Lead): افرادی که به وبسایت شما مراجعه میکنند و هیچ خریدی انجام نمیدهند اما اطلاعاتی از خودشان بهجا میگذارند (مثل آدرس ایمیل یا شماره تلفن). احتمال اینکه این افراد از شما خرید انجام بدهند از کاربر عادی بیشتر است.
مشتری (Customer): افرادی که از وبسایت یا مغازه شما خریده کردهاند و اگر بتوانید آنها را حفظ کنید، ممکن است که خریدشان را تکرار کنند.
مدیریت ارتباط با مشتری یا همان CRM راهی است که شما از طریق آن خیلی راحت میتوانید سرنخهای جدیدی را به سمت کسبوکار خودتان بکشانید و مشتریهایی قبلی را هم حفظ کنید.
-
آمار کسبوکارتان را داشته باشید
یکی از مهمترین شروط موفقیت کسبوکار داشتن اطلاعات دقیق از عملکرد واحدهای مختلف است. اینکه هرکدام از واحدها
(و حتی کارمندان!) چقدر به اهداف تعیینشده دست پیدا کردند، به شما کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف خودتان را بشناسید و برای آینده بهتر برنامهریزی کنید.
با نرمافزار CRM میتوانید گزارش کاملی از عملکرد هفتگی، ماهیانه، سالانه و یا حتی فصلی هر واحد (یا هر کارمند) را بهصورت نموداری مشاهده کنید.
-
با جلب رضایت مشتریان فروش خود را افزایش دهید
وقتی شما اطلاعات دقیقی از مشتریان خود داشته باشید میتوانید در خدماترسانی به آنها دقیقتر عمل کرده و خدمات خود را شخصیسازی کنید.
سامانه مدیریت پروژه و مشتری مداری لیدر
تیم متخصص مجموعه آیتی عصر مجازی اقدام به تولید سامانه مدیریت پروژه و مشتری مداری نموده و موفق به تولید یکی از تأثیرگذارترین و کاربرپسندترین سامانههای مدیریت (Crm) گردیده که توانسته گامی مؤثر در کاهش فشارهای مدیران بردارد. این سامانه حاصل تحقیق و تحلیل پروسههای فروش و بازاریابی، برنامهریزی و مدیریت پروژه و همچنین الگوبرداری از سامانههای حرفهای خارجی است. با استفاده از این نرمافزار میتوانید زمان اجرا، تکمیل کلیه فعالیتهای پروژه را مشخص کنید و مطمئن باشید که یک پروژه بر اساس برنامه زمانبندی مشخص اجرا و در موعد مقرر تحویل داده میشود.
لیدر یک نرمافزار منعطف، سریع و درعینحال ساده است که به شرکتها فارغ از کوچک یا بزرگ بودنشان در زمینههای مدیریتی و برنامهریزی کمک میکند. با استفاده از سامانه لیدر میتوانید آماری دقیق و شفاف از کلیترین تا جزئیترین بخشهای انجام پروژهها را آماده و بایگانی نمایید. لیدر با ثبت تاریخ واقعی آغاز و پایان فعالیتهای انجامشده، کلیه اطلاعات ثبتشده مرتبط با پروژه را بهصورت خودکار بهروزرسانی میکند. همچنین این نرمافزار بر اساس زمانبندی واقعی در نظر گرفتهشده، روند پیشرفت برنامههای تعیینشده را محاسبه میکند.